programma

16, 17, 18.12

tg STAN | The Tangible

tg STAN | The Tangible

20u30

Het vertrekpunt van the tangible is enerzijds het gebied van de Vruchtbare Halvemaan met Palestina als epicentrum, en anderzijds de mensen die deze voorstelling maken, met hun uiteenlopende realiteiten.
Misschien is deze voorstelling wel een liefdesverklaring aan de wieg van de beschaving, verwond, vertrapt en mishandeld, en steeds weer uit de as verrijzend, of een reflectie die verder gaat dan meningen. Een abstracte en persoonlijke beschouwing die meer over mensen gaat dan over partijen, meer over verlies en onrecht en hun antoniemen dan over standpunten. Of misschien is ze gewoon een evenwichtsoefening, een zoektocht naar een manier om over het Midden-Oosten te praten zonder neo-oriëntalistisch, bevoogdend of simplistisch te zijn.

Er zijn drie danseressen: Tale Dolven uit Stavanger, Liz Kinoshita uit Toronto en Federica Porello uit Genua. Er zijn drie acteurs: Rojina Rahmoon uit Damascus, Eid Aziz uit Nablus en Frank Vercruyssen uit Antwerpen. Er is beeldmateriaal van Yazan Al Khalili en Ruanne Abou-Rahme, kunstenaars uit Ramallah. Er is muziek van Al Maslakh, Sublime Frequencies, György Ligeti, … Er is tekst van John Berger, Etel Adnan, Mourid Barghouti, Mahmoud Darwish en Samih al-Qasim.

De Vruchtbare Sikkel of Vruchtbare Halvemaan, The Fertile Crescent, Al Hilal Al Khaseeb, is een regio in de vorm van een wassende maan, ook wel ‘de wieg van de beschaving’ genoemd, die ooit het Ochtendland, het oude Mesopotamië en Oud-Egypte omsloot. Vandaag komt dit gebied min of meer overeen met het moderne Egypte, Israël, Palestina, Libanon, en delen van Jordanië, Syrië, Irak, Koeweit, Zuidoost-Turkije en Zuidwest-Iran.

Frank Vercruyssen: Toen ik in 2008 over dit project begon na te denken, wilde ik een voorstelling maken die geen pamflettair documentair theater zou zijn, maar die vertrekt van een abstract gegeven en gevoelens neerzet in plaats van politieke verhoudingen articuleert. …
Tijdens het repetitieproces waren muziek, dans en tekst de pijlers van een grote puzzel die constant evolueerde. Wanneer we ons concentreerden op één aspect, moesten we dat weer terugdrukken om lucht te geven aan de andere aspecten. Maar na twee jaar werken was de cirkel zo goed als rond: we begonnen en eindigden met een dansvoorstelling. …
Met dit project onderzoeken we over welke zaken we een emotioneel standpunt kunnen innemen zonder daarbij manifest noch simplistisch te worden. Dat is een moeilijk evenwicht.

De volgende dag ging ik met hem mee naar de ruïne. Er waren verschillende epicentra waar alles tot stof was vergaan, omringd door brokstukjes. Afgezien van leidingen en draden waren er geen herkenbare voorwerpen meer. Alles wat een leven lang was verzameld was spoorloos verdwenen, had geen naam meer. Amnesie, niet van de geest maar van het tastbare.

John Berger, From A to X

van en met Eid Aziz, Tale Dolven, Liz Kinoshita, Federica Porello, Rojina Rahmoon, Frank Vercruyssen | i.s.m. Jolente De Keersmaeker | tekst van Etel Adnan, Mourid Barghouti, John Berger, Mahmoud Darwish en Samih al-Qasim | tolk Lore Baeten | vertaling Tania Tamari Anasir, Lore Baeten en Martine Bom | visueel materiaal Ruanne Abou-Rahm, Yazan Al Khalili | productie tg STAN | coproductie Ashkal Alwan (LB), Théâtre de la Bastille (FR), Festival d’Automne (FR), Théâtre Garonne (FR), BIT Teatergarasjen (NO), Black Box Teater (NO), Teatro Maria Matos (PT)

In het Arabisch en Engels, met Nederlandse en Engelse boventiteling.

 

  • 16.12.10

    -  20u30
  • 17.12.10

    -  20u30
  • 18.12.10

    -  20u30