programma

2.03

Carly Wijs | F = ma

Carly Wijs | F = ma

20u30

Carly Wijs

Carly Wijs bewerkte voor F = ma het boek Maannacht van de Albanese schrijver Ismail Kadare. Een onschuldige opmerking leidt uiteindelijk tot een bittere roddelcampagne tegen een jonge vrouw. Een hilarisch steekspel tussen voor- en tegenstanders ontvouwt zich. Tegen de achtergrond van een socialistische dictatuur wordt in F = ma vlijmscherp uiteengezet hoe angst, jaloezie en conformisme een gemeenschap van binnenuit kunnen ondermijnen.  Carly Wijs, Jerry Killick en Rasmus Ölme ontmaskeren met satanisch genoegen en zichtbaar spelplezier de schijnheilige medestanders van de jonge vrouw als pure ramptoeristen die stiekem smullen van haar ondergang.

Wiskundig gezien kan het niet eenvoudiger. Als je ergens tegenaan duwt dan reageert dat door te bewegen. Hoe harder je duwt des te sterker de reactie. Het beschrijft zoveel van onze wereld. Een rots die van een heuvel afrolt. Waarom de maan en de zon getijden veroorzaken. Waarom de aarde op de evenaar iets meer uitpuilt dan de rest. Al die zaken komen voort uit die ene simpele vergelijking. F = ma: kracht is massa maal versnelling.

Uitgangspunt voor de voorstelling F = ma is de roman Maannacht van de Albanese schrijver Ismail Kadare, al jaren kanshebber voor de Nobelprijs literatuur. In dit kortverhaal wordt een vrouw slachtoffer van een hallucinante roddelcampagne. De novelle verscheen in 1985 in Albanië en werd er meteen verboden omdat de overheid er een kritiek op het communistisch regime in zag. Voor Carly Wijs is het vooral een boek over schoonheid en mysterie en over hoe kleine gebeurtenissen grote gevolgen kunnen hebben, vandaar de verwijzing naar die ene oerwet uit de natuur: F = ma.

Het eigen werk van Carly Wijs wordt altijd getypeerd door een uitgepuurde simpelheid op het toneel. Vaak gebruikt ze niet meer dan een stoel en een laptop als decor. In de voorstelling F = ma probeert ze de grens te zoeken van wat absoluut noodzakelijk is om het verhaal over te brengen. Na de vertoning in Uppsala op het theater festival aldaar was het commentaar: ‘er staat helemaal niks; geen decor, geen licht, alleen de mensen en de tekst. Die moeten het dan wel verdomd goed doen om het te laten werken. Het is bewonderenswaardig hoe je met zo weinig middelen toch zo vol geraakt kan worden.’

concept & bewerking Carly Wijs | met Carly Wijs, Jerry Killick, Rasmus Ölme |productie Exiles (Brussel) | coproductie Kunstenfestivaldesarts | met de steun van Vlaamse overheid & VGC Brussel | tourmanagement Caravan Production

www.caravanproduction.be

| CITAATSKEUZE CARLY WIJS |
De mooiste vergelijking die staat voor orde, rigiditeit, eenvoud en onontkoombaarheid is F=ma.

  • 02.03.12

    -  20u30