© Joeri Thiry
© Gosia Machon
© Gosia Machon

Albert Quesada | Wagner & Ligeti | première

Data:
dinsdag 11 mrt 2014 - 20:30
woensdag 12 mrt 2014 - 22:00


Locatie: Grote Zaal

actie+1 | €16 | €12 | €10

 


Op 12 maart start de voorstelling om 22u. Op 11 maart om 20u30.


 

NL
Hoe roept het georganiseerde geluid van muziek beelden op en hoe zet het die beelden om in gedachten? En omgekeerd, hoe structureert ons denken onze perceptie van muziek? Hoe verrijkt onze kennis van een muziekstuk onze ervaring ervan?

Met Wagner & Ligeti maakt Albert Quesada een creatie over muziek en haar betekenis. Quesada verkent hoe de structuren, herhalingen en tijdelijke wisselwerkingen van orkestmuziek ideeën belichamen en communiceren.

Zes dansers leiden het publiek door twee klassieke muziekstukken. Wagner componeerde met Tannhäuser Overture een schoolvoorbeeld van een ‘narratief’, instrumentaal stuk. Terwijl György Ligeti met Lontano noties van muzikale hiërarchie teniet wilde doen. Door deze op het eerste zicht radicaal verschillende stukken met elkaar te confronteren via dans, ontdekken we de verwantschap tussen beiden en hoe ze naar elkaar verlangen.

Met Wagner & Ligeti verkent Quesada hoe de neutrale fenomenen geluid en beweging betekenis krijgen en zo muziek en dans worden.
 

A sight, a sound, or a fragrance evokes half-forgotten thoughts of persons, places, and experiences, stirs up dreams "mixing memory with desire", or awakens conscious connotations of referential things.  These imaginings, whether conscious or unconscious, are the stimuli to which the affective response is really made. In short, music may give rise to images and trains of thought which, because of their relation to the inner life of the particular individual, may eventually culminate in affect.
- Leonard B Meyer


concept Albert Quesada | gecreëerd door en met Marcus Baldemar, Eleanor Campbell, Federica Porello, Mireia de Querol, Albert Quesada, Zoltán Vakulya | geluid Christian Francois | lichtontwerp Bert Van Dijck | kostuums Sofie Durnez | muziek Tanhäuser van Richard Wagner en Lontano van György Ligeti | illustraties Gosia Machon | tekst JS Rafaeli | muzikaal advies Jan Vandenhouwe en BL!NDMAN | stemcoach Gunther Vandeven | productie Albert Quesada / Klein Verzet | coproductie Life Long Burning/workspacebrussels, Charleroi Danses, Kunstencentrum BUDA, PACT Zollverein (Départs) | met de steun van de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse Gemeenschapscommissie en het cultureel programma van de Europese Unie | in samenwerking met wp Zimmer, TAKT/Provinciaal Domein Dommelhof en Kunstencentrum Monty








On 12 March, the performance will start at 22h. On 11 March at 20h30. 



ENG
How does the organized noise of music evoke images, and does it turn those images into thought? But also, how does our thought structure our perception of music? How does our own knowledge regarding a piece enrich our experience of it?

Wagner & Ligeti is a piece about music and its meaning. It explores how the structures, repetitions, and temporal interplays of orchestral music come to embody and communicate ideas.

The dancers will guide the audience through an exploration of two pieces. Wagner's Tannhauser Overture, one of the clearest pieces of ‘narrative’ instrumental music in the western canon, and György Ligeti’s Lontano, which seeks to undo the very notion of musical hierarchy. By confronting these seemingly radically different pieces through dance, we may discover how closely they truly resemble and long for each other,

With Wagner & Ligeti Quesada explores how the neutral phenomena sound and movement become impregnated with meaning, becoming music and dance.
 


A sight, a sound, or a fragrance evokes half-forgotten thoughts of persons, places, and experiences, stirs up dreams "mixing memory with desire", or awakens conscious connotations of referential things.  These imaginings, whether conscious or unconscious, are the stimuli to which the affective response is really made. In short, music may give rise to images and trains of thought which, because of their relation to the inner life of the particular individual, may eventually culminate in affect.
- Leonard B Meyer


concept Albert Quesada | created by and with Marcus Baldemar, Eleanor Campbell, Federica Porello, Mireia de Querol, Albert Quesada, Zoltán Vakulya | sound Christian Francois | light design Bert Van Dijck | costumes Sofie Durnez | music Tanhäuser from Richard Wagner and Lontano from György Ligeti | illustrations Gosia Machon | texts JS Rafaelli | muzikaal advies Jan Vandehouwe en BL!NDMAN | stemcoach Gunther Vandeven | production Albert Quesada / Klein Verzet | coproduction Life Long Burning/workspacebrussels, Charleroi Danses, Kunstencentrum BUDA, PACT Zollverein (Départs) | with the support of the Flemish authorities, the Vlaamse Gemeenschapscommissie and the Culture Programme of the European Union | in collaboration with wp Zimmer, TAKT/Provinciaal Domein Dommelhof and Monty