Schrijversgevang #7 | Nele Vereecken | Rashid Novaire | Yonina Spijker

Data:
zondag 21 sep 2014 - 20:30


Locatie: Grote Zaal

€10 | €6 | €6 | €6

schrijversgevang (o.; g.mv.) (mont.) [van schrijven en vangen]: ruimte waarin schrijvers, al dan niet vrijwillig, in verzekerde bewaring gehouden worden en aangemaand tot het produceren van één theatertekst op één week tijd: Wij zouden allemaal in ‘t schrij-versgevang zitten. Tesamen.
‘t Zou proper zijn! (Hugo Claus)

Drie beloftevolle theaterauteurs:
Nele Vereecken, Rashid Novaire en Yonina Spijker
Eén ruimte:
de studio op het dak van Monty
In drie hoeken
een bed en bureau

De auteurs laten zich vijf dagen interneren om zich exclusief te storten op een gloednieuwe theatertekst. Als rode draad kregen ze bij hun intrede een paar zinnen tekst aangereikt.

Vrijdagavond
EISBÄR*, Laika en De Tijd krijgen de teksten overhandigd
en vertalen de pennenvruchten zondag 21 september op scène. Gekruid met de nodige dosis deadline-adrenaline voor auteurs én acteurs levert dit steevast verfrissend theater op.

Monty lanceerde dit experiment in 2008.
Intussen groeide het Schrijversgevang uit tot een vaste traditie.
Het opzet van dit project?
Een prikkelende impuls geven aan de Nederlandstalige theaterliteratuur.

Nele Vereecken studeerde af aan het RITS in Brussel. Ze speelde o.a. in de Feest van de platte cake van Stefanie Claes, 1000 zalen’ en ‘t schip van Bo Tarenskeen. Ze werkte als regisseur mee aan de sociaal-artistieke projecten No immediate danger en Theater bij De Figuranten. Tijdens Hit The Stage (november 2013) bracht ze Mon Noord samen met Jovial Mbenga. Eind juni ging haar eerste eigen voorstelling Lydia in première in de KVS.

Rashid Novaire (1979) debuteerde op negentienjarige leeftijd met de verhalenbundel Reigers in Cairo, hierop volgden vier romans. Zijn theaterwerk kwam tot stand in opdracht van Bellevuetheater, het Bayerisches Staatstheater en Ballhaus in Berlijn. Op het moment werkt hij onder de vlag van Ambo aan de roman Hoe Milouda uit haar kist verdween en andere belevenissen van een jonge uitvaartondernemer.

De Nederlandse Yonina Spijker studeerde af aan de Toneelacademie Maastricht. Ze richtte met enkele klasgenoten JongHollandia op (het huidige Wunderbaum) en was de laatste jaren een vaste speler bij het muziektheater gezelschap De Veenfabriek. Samen met Lizzy Timmers maakte ze de voorstelling Arianna. Sinds twee jaar legt Yonina Spijker zich toe op het schrijven, in het bijzonder van proza. Zij volgt de vierjarige opleiding aan de Schrijversvakschool in Amsterdam.

EISBÄR* is een ambitieus en idealistisch kunstenaarscollectief waar Femke Heijens de drijvende kracht is. Het collectief brengt geëngageerd punktheater dat de waanzin, lelijkheid en schoonheid van deze wereld toont en geen enkele kunstvorm schuwt.

In Laika of het ‘theater der zinnen’ (door de voorliefde voor zintuiglijk- en teksttheater) vormen Jo Roets en Peter De Bie de artistieke tandem. Laika bouwde een stevige reputatie op met de bewerking Cyrano, Van muizen en mensen, Othello en Misdaad en straf.

De Tijd tast de grenzen af van de hedendaagse dramaturgie en staat bekend om zijn koppige en scherpe theaterstukken. Vorig seizoen produceerde het gezelschap Dracula van Freek Vielen en k weet er te weinig van van Rebekka De Wit, beiden ex-leden van het schrijversgevang.

teksten twee vrouwen & één man / twee Nederlanders & één Belg | spel drie Antwerpse gezelschappen | productie Monty