©Tamer Eissa

El Warsha | Zawaya

Data:
maandag 23 mrt 2015 - 20:30


Locatie: Grote Zaal

€16 | €12 | €10 | €6


Arabisch gesproken en Engels boventiteld

duur: 1u15

Zawaya is een sterk doorgraven vertelling van de Egyptische revolutie en de hedendaagse situatie, geschreven vanuit de ervaringen van het volk.

De jonge schrijver Shady Atef verzamelde getuigenissen in Cairo en bundelde ze samen in vijf monologen: een omgekochte en beïnvloedbare jongeling, een legerofficier, de moeder van een jonge man gedood op het Tahrir plein, een voetbalfan en een vrouwelijke activist die een lijkenhuis bezoekt.

Zawaya (Arabisch voor ‘standpunten’ of ‘hoeken’) wordt gespeeld door vijf acteurs van de Egyptische theatergroep El Warsha. Ze zitten op scène - het publiek onafgebroken aankijkend- en elk van hen vertelt zijn eigen verhaal. Maar de eenvoud van hun relaas is slechts schijn; hun persoonlijke ervaringen zijn overgoten met het idealisme van de ’18 dagen’ en een waaier van collectief gedachtengoed. De twee dimensies verstrengelen zich tot het punt dat ze de twijfelachtige banden tussen geschiedenis, kunst en waarheid verbreken.

In de nasleep van de euforie keert de spiraal van geweld onophoudelijk terug. In Zawaya wordt gezocht naar de plek die elke persoon steeds moet heruitvinden in het ‘grotere verhaal’. Een evenwichtsoefening tussen idealisme, persoonlijk verlies en een harde realiteit.


regie Hassan El Geretly | spel Arfa Abdelrasoul, Seif El Aswany, Donia Maher, Yasser El Magrabi, Hassan Abou Al Rous en Ahmed Shoukry | tekst Shadi Atef | poëzie Mohaed El Sayed, Shadi Atef en Wael Fathy | muziek Yasser El Magrabi | productie El Warsha | met de steun van TAMASI Performing Art Network, SIDA Swedish International Development Cooperation Agency, Hakaya / Union Européenne

[ENG]

The text of Zawaya (arabic word meaning "angles") collects five testimonies from the 2011 winter's “18 days” that led to the fall of President Mubarak and from the year following this turning point in Egyptian history (history ever in progress). The young writer Shady Atef has turned into vernacular jewels this memory, crystallized into five figures for five monologues : a thug payed by the power, an army officer, the mother of a young man killed in Tahrir Square, a football fan, a female activist visiting a morgue.

On stage, the director Hassan El Geretly, the tutelary figure of Cairo independent theater, sat five actors of his company, El Warsha, facing the audience. Each one tells his or her story. But simplicity is only apparent. The piece weaves individual and collective dimensions and tends to the rupture of the equivocal relationships between history, art and truth. The document is accurate and original, but the documented claims to be able to lie. The stories are bathed in the idealism of the “18 days”, but then and today's violence is coming back constantly. Everyone is compelled to take position in the grand narrative, but the losses are not mythical and the pain is reluctant to the commemoration.

Without doubt one of the deepest artistic accounts of this event, the Egyptian 'revolution', and of its consequences: in fact the show talks almost as much about the current historical situation, from the point of view of the people from below.