Schrijversgevang #9 | met Carmien Michels, Ester Duysker, Mirke Kist, BOOKERS & HOOKERS, Theater Antigone en De Nwe Tijd | Montyproductie

Data:
zondag 18 sep 2016 - 20:30


Locatie: Grote Zaal

Dit jaar doet Het Schrijversgevang mee met het festival van (nieuwe) makers Love at first Sight! 
Het volledige programma op loveatfirstsight.be

schrijversgevang (o.; g.mv.) (mont.) [van schrijven en vangen]: ruimte waarin schrijvers, al dan niet vrijwillig, in verzekerde bewaring gehouden worden en aangemaand tot het produceren van één theatertekst op één week tijd: Wij zouden allemaal in ‘t schrij-versgevang zitten. Tesamen. 

‘t Zou proper zijn! (Hugo Claus)

Drie vrouwen,
Drie beloftevolle theaterauteurs:
Carmien Michels, Esther Duysker, Mirke Kist
Eén ruimte: 
de studio op het dak van Monty
In drie hoeken 
een bed en bureau 

De auteurs laten zich vijf dagen interneren om zich exclusief te storten op een gloednieuwe theatertekst. Als rode draad krijgen ze bij hun intrede een paar zinnen tekst, een geur, een voorwerp, …  aangereikt. Vrijdagavond gooien BOOKERS & HOOKERS, Theater Antigone en De Nieuwe Tijd  zich op de tekst die hun per loting overhandigd wordt. Een week lang tiert de adrenaline door de gangen van Monty. Het resultaat ziet u zondag 18 september op scène.

Monty lanceerde dit experiment in 2008. 
Intussen groeide het Schrijversgevang uit tot een vaste traditie. 
Het opzet van dit project? 
Een prikkelende impuls geven aan de Nederlandstalige theaterliteratuur.


Esther Duysker (1985) heeft zich sinds haar afstuderen aan de opleiding Writing for Performance (HKU) gefocust op het schrijven van radiodrama, film/televisiescenario en theater. Ze bewerkte in opdracht van de HoorSpelFabriek de roman De Kleurling van H.H. Monkau tot hoorspel en schreef voor BNN radio het tweewekelijkse hoorspel De Week van Juffrouw Potjewijd. Haar debuutfilm Dag (regie Tamar van den Dop) werd in 2011 in samenwerking met IJswaterfilms gerealiseerd in de reeks NTR Kort en dong mee in de Gouden Kalf Competitie. Als toneelschrijver schreef Esther o.a. voor Oerol, de Parade, MC Theater, RO Theater en Firma MES. In 2014 speelde Hugo Koolschijn haar monodrama Fin. en sinds december 2015 is Esther als een van ‘De Nieuwkomers’ verbonden aan muziektheatergroep Orkater. Voor Well Made Productions vertaalde en bewerkte zij het veelgeprezen toneelstuk A Raisin in the Sun (Lorraine Hansberry) en zal ze dit jaar voor ditzelfde gezelschap de vertaling en bewerking van A Raisin’s vervolg Clybourne Park op zich nemen.

Carmien Michels (1990) danst tussen pen en podium, tussen urban en klassiek. Ze studeerde Woordkunst aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Als afstudeerproject schreef ze haar debuutroman We zijn water, die in 2013 bij de Bezige Bij verscheen en de shortlist van de Debuutprijs en De Bronzen Uil 2014 haalde. Haar tweede roman Vraag het aan de bliksem verscheen in september 2015 bij Uitgeverij Polis. Ook in andere genres gooit ze hoge ogen. In 2011 won ze de Nederlandse NTR Radioprijs. In de finale van het Belgisch Kampioenschap Poetry Slam sleepte ze in 2014 de publieksprijs in de wacht. In januari 2016 won ze het Nederlands Kampioenschap Poetry Slam. Ze staat op tal van podia met als doel vele harten in te nemen. Daarnaast doceert, presenteert en organiseert ze en werkt ze samen met artiesten van alle slag. In 2016 toert ze met de muziektheatervoorstelling BARTóK, voert ze onderzoek naar taalstimulering aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen en schrijft ze in buitenlandse oorden aan haar poëziedebuut.

Mirke Kist werd vijfentwintig jaar geleden op de bodem van de voormalige Zuiderzee geboren. Via Amsterdam kwam ze in Antwerpen terecht, waar ze Woordkunst studeerde. Met haar AudioCollectief SCHIK maakt ze audioverhalen voor op locatie en thuis, waaronder de podcast Roes in samenwerking met VPRO Dorst, maar haar grootste focus ligt op schrijven. Ze won de Write Now! schrijfwedstrijd in 2015 en haar werk verscheen onder andere in Das Magazin, De Titaan en op Trouw.nl.

Theater Antigone groeide onder de artistieke en zakelijke leiding van Jos Verbist en zijn artistieke kern Raven Ruëll, Tom Dupont, Dominique Van Malder, uit tot een veelzijdige theaterplek. Naast eigen voorstellingen, die ook op (inter)nationale tournee gaan, worden gastvoorstelling getoond, en er is een uitgebreide sociaal-artistieke én educatieve werking. Het gezelschap wil hierbij steeds een open structuur zijn, waar jonge artiesten uit verschillende hoek hun eerste stappen kunnen zetten. De voorbije jaren was dit onder andere het geval met Abke Haring, Benny Claessens, Tom Dupont, Dominique Van Malder, Raven Ruëll, Joris Hessels, Michaël Vandewalle, Marlies Tack, Gorges Ocloo en vele anderen.  Ook de komende jaren blijft Theater Antigone van een gedegen begeleiding van jonge artiesten en maximale speelkansen voor jonge spelers een speerpunt maken.

BOOKERS & HOOKERS bestaat uit Nico Boon, Hanne De Backer, Ine Bettens, Aurelie Di Marino en een poule min of meer vaste gasten. Het kamikazecollectief maakt verrassende locatieperformances op basis van wereldliteratuur die doordrongen zijn van muziek. Zonder inhoudelijke toegevingen en met de nodige humor, georkestreerde chaos en onverwachte gasten, confronteren ze pulp met poëzie, filosofische vlugschriften met grote romans, Hollywoodscripts met klassieke theaterteksten.
 Ze willen bewijzen dat de literatuur een bewaarplaats van het menselijke geheugen én een broedplaats voor alternatieven is.

De Nwe Tijd is een Antwerps theatergezelschap onder leiding van Freek Vielen, Suzanne Grotenhuis en Rebekka de Wit. Zij zijn de opvolgers van Lucas Vandervost die bijna 30 jaar theatergroep deTijd leidde. Vielen, Grotenhuis en de Wit varen verder met het schip van deTijd en zal de komende jaren blijven zoeken naar manieren om met taal als voornaamste bouwsteen theater te maken. Dit doen ze vanuit een diepe noodzaak om de wereld waarin zij wonen en leven beter te begrijpen. Vanuit die noodzaak zoeken en schrijven zij teksten om daarmee humoristische, poëtische en ontroerende voorstellingen te maken.