(c) Bert Nienhuis
(c) Bert Nienhuis
(c) Bert Nienhuis
(c) Bert Nienhuis
(c) Bert Nienhuis

Maatschappij Discordia | Weiblicher Akt 7: Mevrouw Macbeth

Data:
vrijdag 18 nov 2016 - 20:30
zaterdag 19 nov 2016 - 20:30


Locatie: Grote Zaal

De jaarlijks terugkerende Weiblicher Akt is ondertussen een begrip: voor de zevende keer wordt een voorstelling gemaakt vanuit een vrouwelijk perspectief door Annette, Maureen en Miranda.

In deze editie wordt het plot van Shakespeare vanuit Lady Macbeth bekeken en bewerkt tot een voorstelling over Vrouwen en Macht. We laten Queen Elizabeth I, Simone de Beauvoir, Angela Merkel en allerlei naamloze ambitieuze vrouwen aan het woord. Wat drijft hen en hoe pakken zij het aan?

Er zijn meer vrouwen dan mannen op de wereld en toch zitten er altijd nog meer mannen op hoge posities en verdienen ze voor hetzelfde werk meer dan vrouwen. Deze voorstelling gaat niet over voor óf tegen, maar stelt vragen en daagt uit tot denken buiten het voor de hand liggende.

Waarom lopen vrouwen op hogere hakken en mannen op schoenen met te grote neuzen als het slecht gaat met de economie? Is androgyn leiderschap mogelijk, waarbij het niet meer gaat over geslacht maar over capaciteit? De meerderheid van de studenten aan de Westerse universiteiten is momenteel vrouwelijk.

Maar misschien, en dit is een constante in de reeks Weiblicher Akts, ligt de sleutel in de woorden. In de manier waarop er door de eeuwen heen verhalen worden verteld; verhalen die onze identiteit bepalen. Een perspectief dat we alleen kunnen veranderen door andere verhalen te vertellen. En dat is wat we in deel 7, Mevrouw Macbeth, opnieuw gaan doen.

En, last but not least, tijdens de speelperiode van Mevrouw Macbeth staan we op een historisch punt in de geschiedenis: zal Hillary Clinton de eerste vrouwelijke wereldleider worden?

van, met en door Annette Kouwehoven, Miranda Prein, Maureen Teeuwen en Jan Joris Lamers

Het is, zoals altijd bij Discordia, een wat rommelige maar intelligente en interessante voorstelling geworden. Het is alweer de zevende en de meest verhalende in hun serie Weiblicher Akt. Feminisme met twijfels, dat is altijd heel mooi. - Theaterkrant ****

een speelse, amusante en buitengewoon knappe versie van Macbeth - 8weekly

Humor, inhoud en poëzie komen samen in wat altijd een ode is aan het theater, dit keer nog van een ontroerende coda voorzien. [...]
een heel fijn wederhoren van Shakespeares tekst op - een bijna proeven van woorden, waarbij de actrices geleidelijk aan hardop de betekenis bevragen, de context bekijken, alternatieven aandragen en op een heldere en tegelijk onnadrukkelijke manier de actualiteit naar voren halen, zonder tot dwingende conclusies te willen komen. - 
de Volkskrant ****