©Amaury Avermaete

HIT THE STAGE #47 | Cie. Woest | Balancing Bodies en Renée Goethijn & Dries Gijsels | NO USE FOR BINOCULARS

Data:
dinsdag 10 feb 2015 - 20:30


Locatie: Japans Paviljoen

HIT THE STAGE #47 is uitverkocht. Je kan wel vanaf 19u op de wachtlijst.


Wil je weten wat er beweegt in hedendaagse dans en performance? Tijdens HIT THE STAGE maak je exclusieve toonmomenten en previews mee. Elke avond is een ontdekkingstocht langs het werk van minstens twee kunstenaars of collectieven. Je krijgt geen afgewerkte voorstellingen, maar fragmenten uit het creatieproces. 



Cie Woest | Balancing Bodies (werktitel) | dans

In Balancing Bodies levert Woest mensen over aan een onvoorspelbare ruimte. Ze moeten elkaars lichaam gebruiken in hun zoektocht naar evenwicht. Samen vormen ze een oneindige visuele bewegingsinstallatie, een span die zich telkens opnieuw tracht te verhouden t.o.v. haar vervreemdende omgeving. Wanneer iedereen geleidelijk zijn houvast verliest, vervaagt de grens tussen toeschouwer en performer. Elke onverwachte beweging wordt deel van de choreografie. Woest wilt onderzoeken hoe een publiek dit ervaart en of er een dialoog kan ontstaan tussen choreografie en toeval.

Iedereen is welkom om als ‘testpubliek’ deel uit te maken van dit tussentijds toonmoment. Deze ervaringen dienen als vertrekpunt voor het verdere creatieproces.

Manon Avermaete (BE) en Paulien Truijen (NL), vaste kern van Cie. Woest, zoeken de grenzen op tussen dans en de (openbare) ruimte. Ze ontwikkelden een bewegingstaal die de dialoog opzoekt met haar publiek. Op een eigenzinnige, soms eigenwijze, manier nemen ze de ‘conventionele theaterstructuren’ onder de loep en geven ze de ruimte een nieuwe bestemming.

regie Manon Avermaete | performance Sarah Vingerhoets, Evelyne Rossie, Wannes De Porre, Paulien Truijen | soundscape Steven Holsbeeks | productie/techniek Paulien Truijen | met de steun van Monty en Dansmakers  


 

Renée Goethijn & Dries Gijsels | NO USE FOR BINOCULARS


Bedrijven, overheden, sociale media, daarnet de buurman nog: allemaal proberen ze ons te verleiden om informatie over te hevelen van het private naar het publieke domein. Toen we bezwaar maakten tegen de vrijpostige vragen van de buurman, sprak die echter op dreigende toon: "Hebt ge iets te verbergen misschien?"


Met No use for binoculars gaan Renée Goethijn en Dries Gijsels op zoek naar de waarde van ‘iets te verbergen hebben’. Is het niet juist belangrijk dat wij mensen dingen te verbergen hebben? Of evolueren we naar een samenleving waar alles open en bloot op tafel ligt, bulkend van informatie maar ontdaan van mysterie en poëzie? Samen met spelers Nona Buhrs, Tomas Pevenage en Femke Stallaert trachten Goethijn en Gijsels manieren te vinden om in opstand te komen tegen de schenders der privacy, maar gaan daarbij ook de confrontatie aan met de voyeur in zichzelf. Zo hopen ze tot een geheimzinnig en uitermate dubieus antwoord te komen op de vraag waarom privacy zo belangrijk is.