programma

30.11

Nacera Belaza | Le Trait

Nacera Belaza | Le Trait

20u30

Het nomadische kunstencentrum Moussem bracht de gevierde Algerijnse choreografe en danseres Nacera Belaza al eerder naar Monty met haar creatie Les Sentinelles. Nu staat ze opnieuw in onze zaal met Le Trait.

Elke creatie van Nacera Belaza is gebaseerd op de relatie van de mens met zijn omgeving, op het spirituele spanningsveld tussen geest en lichaam. Haar nieuwste werk ging in première op het 66ste Festival d’Avignon en wordt in Monty in een licht gewijzigde versie gedanst. Le Trait, ‘het koppelteken’, verbindt de drie onderdelen van de nieuwe creatie. Le Trait, ‘het koppelteken’, zal met drie solo’s in een licht gewijzigde vorm gedanst worden. Belaza experimenteert met eenzaamheid, en verkent het verband tussen traditionele Algerijnse dans en haar eigen schriftuur.

Algemeen concept en choreografie Nacera Belaza | Licht Éric Soyer | Geluid en techniek Christophe Renaud, Frédéric Jouanlong | voor ‘Le Cœur et l’Oubli’ Dalila Belaza | voor ‘La Nuit’ Nacera Belaza voor ‘Le Cercle’ Mohamed Ali Djermane
Productie van Compagnie Nacera Belaza i.s.m. Moussem, Festival d’Avignon, Bonlieu – scène nationale d’Annecy, Le Parc de la Villette, Fabbrica Europa (Florence)

Met steun van de Europese Unie in het kader van Moussem.

De Algerijnse Nacera Belaza heeft een internationale reputatie opgebouwd bij de meest innovatieve choreografen. Haar danswerk is mimimaal, sensueel en zeer geconcentreerd. Samen met haar zus Dalila en andere medewerkers, duwt deze choreografe dans tot op of over de limieten van hedendaagse kunst, waarbij ze haar persoonlijke vragen in een diepgaande verbinding plaats met spirituele vormen. Nacera en Dalila gebruiken herhaling en variatie intensief om een trance-achtige, overstijgende ervaring op te roepen. Elke productie van de Compagnie Nacera Belaza creëert een ruimte die overloopt van spanning, maar tegelijkertijd provocerend leeg is. Een rauw, maar zintuiglijk landschap ontstaat, waarin volume en leegte met een wetenschappelijke precisie naast elkaar bestaan.

« Car si elle emprunte une forme minimaliste, la danse de Nacera Belaza est infiniment généreuse, invitant le spectateur à faire un chemin en soi pour mieux aller à sa rencontre. Toute sa puissance réside là, hors du spectaculaire, dans l’intensité de l’infime, laissant se développer une expérience du sensible, révélant une poésie propre à faire surgir mille et une images, sans jamais en représenter aucune. » (Festival d’Avignon)

« Nacera Belaza pratique l’épure, la nuance imperceptible, la peinture d’un corps lent par un jeu d’ombres et de
lumières. Elle est à la danse ce que Bresson est au cinéma ou Claude Régy au théâtre. » (RTBF)

Nacera Belaza is in haar werk steeds op zoek naar de fijne lijn tussen spiritualiteit en plezier, waarbij ze haar kunst in overeenstemming tracht te houden met haar islamitische geloof. Hoewel ze trouw blijft aan haar sobere levensstijl, zijn haar creaties toch verleidelijk en frivool. Haar hedendaagse dansparcours – beginnend bij de Franse hiphopscène- loopt langs Nina Simone over Algerijnse gnawa-rituelen naar een radicaal eigenzinnige danstaal met hypnotiserende beelden en geluiden.


Nacera Belaza zal op 28 november twee open-level dansateliers/workshops geven in Monty, een om 16u en een om 19 u (volzet).

Elke creatie van Nacera Belaza is gebaseerd op de relatie van de mens met zijn omgeving, op het spirituele spanningsveld tussen geest en lichaam. Zij gebruikt herhaling en variatie intensief om een tranceachtige ervaring op te roepen. Elke productie creëert een ruimte die overloopt van spanning, maar tegelijkertijd provocerend leeg is. Een rauw, maar zintuiglijk landschap waarin volume en leegte met een wetenschappelijke precisie naast elkaar bestaan.

Inschrijving verplicht via [email protected] (beperkte plaatsen).

  • 30.11.12

    -  20u30