Abattoir Fermé | A Brief History of Hell | Monty

Abattoir Fermé | A Brief History of Hell (dernière)

vrijdag 18 januari 2013, 20:30
zaterdag 19 januari 2013, 20:30

Kunst in crisis? 67 miljoen euro werd er onlangs bij Christie’s geboden voor het schilderij Orange, Red, Yellow (1961) van Mark Rothko - waarmee het meteen alle records op de veiling van naoorlogse en hedendaagse kunst verbrak. “Phenomenal”, aldus de Financial Times, “a stunning moment”, aldus de New York Times, “unprecedented”, aldus The Telegraph…

Perfecte timing voor de nieuwste creatie A Brief History of Hell, een kleurrijke satire over hedendaagse beeldende kunst. In A Brief History of Hell wordt er gepraat, veel gepraat, waanzinnig getaterd en wansmakelijk gelachen over bubbels met bubbels, over galeries, over obsessie, over kopen en verkopen, over perfectionisme en verzamelmanie, over sushi, over ego’s, over hebben, hebben, hebben, over zijn, over schoonheid, over seks en baby’s, over eenzaamheid, over liefde, over verf, over pellicule en soms ook wel eens over kunst en leven.

Een typisch Abattoirstuk, maar in een verrassend nieuwe uitvoering. -De Morgen, ****

Meer dan ooit toont Abattoir Fermé wat een sterke spelers het in huis heeft. -De Standaard, ***

Voor deze satire over hedendaagse kunst pakt Abattoir Fermé uit met de theatrale en groteske elementen waarmee zij hun sporen al ruimschoots hebben verdiend. (...) Er wordt getoond dat er buiten de lijntjes van de eigen stijl kan worden gekleurd zonder daarbij de eigen identiteit te verloochenen, en dat is knap. -Zone 03, ***

Abattoir Fermé is een Mechels gezelschap dat hedendaagse, fysieke en filmische (theater)creaties maakt vanuit een diepmenselijke fascinatie voor ‘de wereld achter het bekende’. Abattoir Fermé brengt fundamentele angsten en verborgen fantasieën en obsessies aan bod en omarmt ‘het verschrikkelijke’. Een productie van Abattoir Fermé geeft inkijk in een bijzonder universum dat, hoe donker en verstoord ook, veel gemeen heeft met ‘de echte wereld’.

Abattoir Fermé creëert werk met een hypervisuele beeldtaal en veel theatrale verbeeldingskracht. Het gezelschap wisselt tekstloze theaterproducties af met muziektheater, tekstcreaties, dansanter werk, monologen, figurentheater of opera. Soms kriebelt het zelfs richting televisie, kortfilm of concert. Als inspiratiebronnen treffen we in het Abattoir steevast mooie en gevaarlijke vrouwen, zonderlinge mannen op zeepkisten, een cryptozoölogische santenboetiek en het einde van de wereld.

Stef Lernous schreef de tekst en regisseert Tine Van den Wyngaert, Chiel van Berkel, Kirsten Pieters en Hilde Segond von Banchet.