Albert Quesada | Monty

Albert Quesada | Slow Sports

vrijdag 20 april 2012, 20:30
zaterdag 21 april 2012, 20:30

| toonmoment You ‘Aint Heard Nothing Yet’ (EDIT) om 20u30 |
| première Slow Sports om 21u00 |


De sprinter die net voor het startschot als een veer opgekruld in de startblokken zit, de zwemmer die schijnbaar moeiteloos door het water glijdt, de bokser die, op enkele millimeters na, de vuist ontwijkt die hem K.O. had kunnen slaan... Er is iets in de pure lichamelijkheid van sport dat ons zondermeer aantrekt en fascineert. Net als de uitzinnige menigte fans in een voetbalstadion vandaag kenden ook de oude Grieken al diezelfde bedwelmende vervoering van verbondenheid bij het toejuichen van hun atleten.

Met Slow Sports brengt choreograaf Albert Quesada de totaalervaring van sport het theater binnen. Hij laat het publiek plaatsnemen op tribunes en voorziet vier dansers van spelregels. In de arena proberen ze te doorgronden hoe sport wordt beleefd, en waarom ze ons zo fascineert.

Deze avond is een première mét een extra. Vera Tussing toont een work in progress van You ‘Aint Heard Nothing Yet’ (EDIT), haar nieuwe creatie die in mei 2012 in première gaat en in het najaar van 2012 in Monty te zien zal zijn.

Albert Quesada (Spanje, 1982) studeerde aan PARTS (2004-2008) in Brussel en aan de Hogeschool voor de Kunsten (MTD, 2003-2004) in Amsterdam, nadat hij in Barcelona Filosofie en Multimediatechnieken volgde. In 2005 begon hij te werken aan Solo on Bach & Glenn (2005-2008), een stuk dat sindsdien in blijvende ontwikkeling en op tournee is, en aanleiding heeft gegeven tot het duet Solos Bach & Gould (2010). Sinds juni 2009 danst Quesada bij het gezelschap ZOO – Thomas Hauert.
De samenwerking met Vera Tussing startte in 2007, en resulteerde onder meer in  Trilogy, dat 2010 in première ging in Monty. Dit drieluik onderzocht muzikale structuren en was te zien in de UK, België, Duitsland, Polen, Portugal en Spanje.

Quesada en Tussing werkten ook samen met choreograaf Benjamin Vandewalle aan zijn nieuwste creatie One/Zero.

Vera Tussing (Duitsland, 1982) studeerde in 2005 af aan de London Contemporary Dance School en werkte alschoreografe en danseres in het Verenigd Koninkrijk, België en Europa. Een van haar inspiratiebronnen is het audiovisuele contract, geïntroduceerd door Michel Chion. Ook onderzoekt Tussing de relatie tussen de visuele en akoestische waarneming en breidt ze uit naar de relatie tussen filmtheorie en live performance. Ze focust op het gebruik van montage, filmische soundscapes, foleykunst en het verkennen van de akoestische mogelijkheden in combinatie met beweging.

concept Albert Quesada | van & met Marcus Baldemar, Federica Porello, Mireia de Querol, Albert Quesada, Zoltán Vakulya | geluidsontwerp Christian Francois | licht & video ontwerp Jan Van Gijsel | kostuums Vera Tussing & Albert Quesada | illustraties Gosia Machon | teksten JS Rafaeli | stem JS Rafaeli, Katie Vickers, Marcus Baldemar | muziek Gustavo Cerati, Andrew Bird, C. Van Roland Edwards uitgevoerd door het Slovak Radio Symphony Orchestra | productie Albert Quesada , wpZimmer & DROP PROD | coproductie Monty, WorkSpace Brussels, Kunstencentrum BUDA (BE), PACT Zollverein (DE) | met de steun van de Vlaamse Gemeenschap, CoNCA, SACD | residenties te Monty, WorkSpace Brussels, STUK, Kunstencentrum BUDA (BE), La Caldera, L'animal a l'esquena (ES), DeVIR/CAPa (PT), PACT Zollverein (DE)
www.veraalbert.wordpress.com