programma

5, 6.05

De zaak Shell

Anoek Nuyens & Rebekka de Wit

20u30

Theatermakers Anoek Nuyens en Rebekka de Wit volgen het klimaatdebat al jarenlang op de voet. Ze bezochten aandeelhoudersvergaderingen van multinationals, lazen speeches en interviews van Shell, ploegden akkoorden en beleidsnota’s van overheden door en noteerden stelselmatig de opmerkingen van hun ooms zodra er tijdens het kerstdiner over klimaatverandering gesproken werd.

In De zaak Shell komen de belangrijkste stemmen uit het klimaatdebat samen. Aanleiding is de rechtszaak die de NGO Milieudefensie aanspant tegen de oliegigant. De inzet: Shell dwingen hun bedrijfsvoering radicaal te veranderen. Het verweer van Shell? Niet zij, maar de consument moet veranderen.

In De zaak Shell zien we hoe geraffineerd iedereen in het debat zijn verantwoordelijk doorschuift naar een andere partij en welke gevolgen dat heeft.

"Nuyens en De Wit maken haarfijn inzichtelijk hoe de klimaatcrisis op dit moment vooral een verantwoordelijkheidscrisis is."

★★★★★ NRC

"Een groot, beladen onderwerp toegankelijk gemaakt: De zaak Shell doet het."

★★★★★ De Volkskrant

"De zaak Shell is documentair theater van het allerhoogste niveau."

Scènes

"De zaak Shell is een belangrijke voorstelling die door iedereen gezien moet worden, al is het maar om een beetje hoop te houden of te krijgen."

Theaterkrant

Over de makers

Anoek Nuyens en Rebekka de Wit maken sociaal bewogen, documentair theater. Het gesprek dat zij starten, strekt zich uit over verschillende maatschappelijke domeinen en podia: van politiek tot wetenschap, van feit tot fictie, van theater tot krant en internet. In 2017 stonden ze in Monty met Tenzij je een beter plan hebt, de opmaat voor De zaak Shell. Ze ontvingen voor De zaak Shell de Regieprijs 2021 op het Nederlands Theater Festival.

De jury over de regie: “De zaak Shell is zowel haarscherp als verwarrend. De gedegen research is vertaald naar een sterke tekst en een gedurfde enscenering. Het podium is hier een platform aan uiteenlopende perspectieven. Met verve creëren de spelers hun personage via toewijding, concentratie en trefzeker acteren. Met hun inzet én de consequente uitwerking van het concept verleidt de voorstelling de toeschouwer tot een stellingname die varieert van empathie tot afkeer. Vakkundig blijft de regie weg bij het oordeel over afzonderlijke personages. De toeschouwer kan hierbij innerlijk verstrikt raken in de fluïde rol als toehoorder, scheidsrechter en medestander.”

concept, tekst en spel Rebekka de Wit, Anoek Nuyens | spel Suzanne Grotenhuis, Musia Mwankumi, Michaël Pas | eindregie Erik Whien | dramaturgie en tekstbijdrage Freek Vielen | vormgeving Marloes en Wikke | geluidsontwerp Christiaan Verbeek | kostuum Fransje Christiaans| productie Frascati Producties, De Nwe Tijd | met steun van Fonds 21, Prins Bernhard Cultuurfonds, de Vlaamse gemeenschap
Foto's © Karin Jonkers
  • 05.05.22

    -  20u30
  • 06.05.22

    -  20u30