Forced Entertainment - Tomorrow's Parties | Monty

Forced Entertainment | Tomorrow's Parties

vrijdag 7 december 2012, 20:30
zaterdag 8 december 2012, 20:30

Voorstelling in het Engels, zonder boventitels.

Hoop. Dat is waar de nieuwste performance van het Britse gezelschap Forced Entertainment om draait. In Tommorow’s Parties fantaseren twee spelers over de eindeloze mogelijkheden die de toekomst in petto heeft. Ze delen ideeën, utopische toekomstscenario’s en doembeelden, optimistische en pessimistische verhalen, gissingen en dagdromen, tragische en komische bedenksels. Soms zijn ze het roerend eens, vaak hopeloos oneens. De teksten van regisseur Tim Etchells huppen heen en weer tussen realistische scenario’s, clichés, uiterst persoonlijke speculaties, absurde voorstellingen en futuristische fantasieën. Tommorrow’s Parties is Forced Entertainment op z’n soberst, intiemst en meest komisch. Een speelse, scherpe en bij momenten uitzinnige vooruitblik naar mogelijke en volstrekt onmogelijke toekomsten.

Conceived and devised by the company Robin Arthur, Tim Etchells, Richard Lowdon, Claire Marshall, Cathy Naden and Terry O’Connor | Performers Forced Entertainment | Direction Tim Etchells | Design Richard Lowdon | Lighting Design Francis Stevenson | Production Ray Rennie and Francis Stevenson

Tomorrow’s Parties recycleert de verhalen en genres in toekomst-denken die we kennen uit de media – zoals de steeds terugkerende verslagen over de opwarming van de aarde of religieuze conflicten – of uit science ficition scenario’s in film en literatuur. Het stuk gebruikt al onze ideeën over wat de toekomst zou kunnen brengen, gebaseerd op onze fantasieën en angsten, en de enorme veelheid aan mogelijkheden die we in deze tijden hebben.

Sinds hun stichting in 1984 bevestigen de zes kernleden van Forced Entertainment uit Sheffield hun positie als ‘trendsetters’ in het hedendaagse theater telkens opnieuw. Forced Entertainment toont een permanente interesse in de mechanismen van performance, de rol van het publiek en de werking van het hedendaagse stadsleven. Hun werk is erg specifiek en provocerend en schept er plezier in om de theaterconventies en publieksverwachtingen te verschuiven en doorprikken. Forced Entertainment’s handelsmerk, het gezamenlijke werkproces, waarbij ze telkens als groep werken op basis van improvisatie, experiment en debat, heeft hen tot pioniers van het Britse avant-gardetheater gemaakt en bezorgde hen een internationale reputatie. In de jaren ’80 nodigde Monty Forced Entertainment reeds een viertal keer uit. Dat parcours wordt nu voortgezet.

‘One of the most influential new British theatre companies of the last 20 years.’
- The Guardian