HIT THE STAGE #43 met o.a. Tuur Marinus: The Workshop | Remah Jabr: Two Ladybugs | Monty

HIT THE STAGE #43 met o.a. Tuur Marinus: The Workshop | Remah Jabr: Two Ladybugs

dinsdag 16 september 2014, 20:30

Wil je weten wat er beweegt in hedendaagse dans en performance? Tijdens HIT THE STAGE maak je exclusieve toonmomenten en previews mee. Elke avond is een ontdekkingstocht langs het werk van minstens twee kunstenaars of collectieven. Je krijgt geen afgewerkte voorstellingen, maar fragmenten uit het creatieproces. 



Remah Jabr | Two Ladybugs | theater


In Two Ladybugs vertelt de Palestijnse theatermaakster Remah Jabr hoe het lot van een Belgische vrouw, Palestijns meisje en Israëlische soldaat met elkaar verstrengeld geraken. 

De jonge acteurs die de drie personages vertolken, voelen zich ongemakkelijk in deze nieuwe, bevreemdende wereld. Ze verbergen dit onwennige gevoel niet voor het publiek, wat hun spel net heel overtuigend en scherp maakt.

Two ladybugs is het eindejaarsproject (2012)van Remah Jabr aan het Rits/Brussel. Dit jaar studeerde ze af met The Appartment waaraan ze nog verder zal werken. We hopen dit in de toekomst te tonen.

tekst en regie Remah Jabr | spel Nona Buhrs, Femke Stallaert, Reindert Vermeire | coach Ward Rooze | dramaturgie Bart Capelle

 


Tuur Marinus | The Workshop | dans

Een laboratorium waar fysici en hedendaagse dansers elkaar in een absurde research gevonden hebben. 

In The Workshop worden lichamen op de meest bevreemdende manieren ‘gebruikt’ en ‘getest’. Lichamen lijken als werktuigen ingezet te worden: dansers worden rond geduwd als grasmachines of bediend als hefbomen. 

Waar al deze handelingen enorme spierkracht en coördinatie vereisen, wordt het ook duidelijk dat de gemanipuleerde dansers geen willoze subjecten vormen, maar dat ze zich om ongrijpbare redenen schikken in hun nieuwe rol als grasmaaier: een soort dansante versie van Chaplin’s Modern Times.

De lichamen in dit laboratorium zijn niet klinisch of steriel, maar produceren bij excessieve frictie met de vloer klanken en bewegingen die veel weghebben van Michael Jacksons bewegingsrepertoire. 
In dit bizarre samengaan van manipulatie en participatie tonen intense fysieke interacties in beklijvende en hilarische groepsbeelden nieuwe visies op concepten als samenhorigheid en individualiteit.

choreografie Tuur Marinus | met en door Mohamed Boujara, Marisa Cabal, Flup Marinus, Pol Van den Broek, Inez Verhille en Wannes Labath| dramaturgie Marnix Rummens | productie STUK