Een actrice graaft in haar verbeelding om gestalte te geven aan haar personage, aan haar tekst. Wat gebeurt er wanneer zij vanuit haar verbeelding een dans interpreteert? Hoe kan de verbeelding de motor zijn van de dans?
De Franse choreograaf Jérôme Bel vroeg aan actrice Jolente de Keersmaeker (tg STAN) om niet, zoals zij gewoonlijk doet, te putten uit het theaterrepertoire, maar uit de geschiedenis van de moderne dans. Jolentes antwoord op deze vraag is verrassend dansmateriaal dat flirt met de grenzen van dans en theater, van choreografie en taal, van beweging en woorden, van lichaam en verbeelding. Omdat ze vooralsnog geen professionele danseres is, gooien de makers alle in de dans gebruikelijke formaliteit overboord zodat de actrice haar eigen creatieve fantasie kan laten spreken. Zo ruimt vorm plaats voor betekenis, uiterlijke kenmerken voor verinnerlijking, uitbeelding voor ervaring, het spektakel voor de gebeurtenis.
De meest perfecte voorstelling voor iedereen die (terug) wil dansen doorheen het leven
Dans voor een actrice (Jolente De Keersmaeker) legt een plezier, vrijheid, emotionele overgave en intensiteit bloot die je maar weinig in dans ziet
Butoh is geen specifieke techniek, maar een houding van extreme overgave, ook fysiek. Hoe ze het klaarspeelde weet ik niet, maar De Keersmaeker treft die toon hier exact. Dat is ZEER ongewoon, want haast nooit brengen butoh-imitaties dat soort intensiteit over.
Over Jolente De Keersmaeker
Jolente De Keersmaeker (1967) is een stichtend lid van STAN, waarmee ze sinds het begin op de planken van Monty staat. De afgelopen jaren creëerde en speelde ze mee in onder meer De Kersentuin, Poquelin II en Infidèles. Naast STAN was Jolente ook regelmatig betrokken bij het werk van haar zus, choreografe Anne Teresa De Keersmaeker en haar dansgezelschap, Rosas.
Over Jerôme Bel
Jérôme Bel (1964) is een internationaal gerenommeerde choreograaf en danser wiens vroege werk in de jaren negentig de theatraliteit van het kleinste gebaar onderzocht. Met zijn werk heeft hij bijgedragen aan de ontwikkeling van Europese conceptuele dans. Zijn stukken blijven steeds openstaan voor onderwerpen die ongewoon zijn in het theater, en worden later vaak documentaires.
Credits
concept Jérôme Bel
met Jolente De Keersmaeker
productie STAN
coproductie R.B. Jérôme Bel, STAN, CAMPO
foto's Herman Sorgeloos