programma

16.10

Performance lecture Theatervrouwen

LAURANNE PAULISSEN & EDITH CASSIERS I Performance lecture: Theatervrouwen

15u00

Wegens ziekte bij één van de performers werd deze voorstelling geannuleerd. Tickethouders worden persoonlijk op de hoogte gebracht.

Vrouwen waren lang niet welkom in het theater – niet als schrijver of toeschouwer, niet op het podium als actrice. De weinige vrouwenrollen die er waren, werden door mannen gespeeld. Vrouwen in een theater betekende gevaar.

Waarom was dat? Wat is de relatie tussen theater en vrouwen? Hoe vonden vrouwen, gemaskerd en gesluierd, verstopt in coulissen en onder het podium, toch een weg naar de bühne? Edith Cassiers en Lauranne Paulissen duiken in de theatergeschiedenis, op zoek naar vrouwen. Aan de hand van hun voorstelling Martha de Krankzinnige in Monty brengen ze een gepassioneerd en poëtisch pleidooi voor meer vrouwen in de theatercanon. Ze diepen werk op van vergeten vrouwelijke theaterkunstenaars en brengen het terug tot leven, vandaag. Met behulp van theaterteksten, bewegingen en verhalen, weven ze een tapijt van een ogenschijnlijk verborgen theatergeschiedenis.

Martha de Krankzinnige

Voor haar onderzoek Resisting Repertoire dook actrice Lauranne Paulissen in de uitgebreide theatercollectie van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience. Ze botste op Martha de Krankzinnige van de Berchemse auteur Anna Slimbroeck. Het stuk was populair in de 19de eeuw, maar is vandaag totaal onbekend.

Lauranne Paulissen studeerde in 2014 af aan de acteeropleiding van het Conservatorium Antwerpen. Naast acteren doet ze ook onderzoek naar haar metier. In 2015 bestudeerde ze de hedendaagse relevantie van de melodrama’s van de beroemde Noorse toneelschrijver Henrik Ibsen. Vandaag gaat ze, samen met haar promotor Edith Cassiers, op zoek naar strategieën voor een grotere gendergelijkheid in het repertoiretheater. Die strategieën passen Cassiers en Paulissen binnenkort (13, 14 en 15 oktober) toe in een opvoering van Martha de Krankzinnige in Monty.

Tijdens mijn opleiding en ook daarna liep ik regelmatig tegen genderongelijkheid aan. Ik heb het dan onder andere over de ongelijke rolverdeling in bepaalde stukken. Neem bijvoorbeeld elf mannenrollen tegenover slechts drie vrouwenrollen. Maar het gaat ook over de stereotyperende invulling van die rollen. Veel vrouwenrollen worden uitsluitend gedefinieerd vanuit hun relatie tot de mannelijke personages.

Lauranne Paulissen

  • 16.10.22

    -  15u00