programma

14, 15, 16.10

Marc Vanrunxt | For Edward Krasinski

Marc Vanrunxt | For Edward Krasinski

20u30

De Antwerpse choreograaf Marc Vanrunxt bouwt al meer dan 20 jaar aan zijn oeuvre en heeft ondertussen een indrukwekkend aantal voorstellingen op zijn naam staan. Half oktober gaat hij in Monty in première met For Edward Krasinski, een stuk voor twee dansers, een pianist en een scenograaf/beeldend kunstenaar. Na Unspeakable (2003) en Raum (2006) kiest Vanrunxt  opnieuw voor muziek van Morton Feldman. Triadic Memories is een compositie voor piano solo van zo’n anderhalf uur, die live wordt uitgevoerd door Champ d’Action.
Voor de creatie van de choreografie nodigde Marc Vanrunxt Salva Sanchis uit: beide choreografen ontwikkelen geheel los van elkaar een solo voor een danser op Triadic Memories. Een week voor de première komt alles op scène samen en krijgt de driehoeksverhouding tussen dans, muziek en scenografie gestalte.

Marc Vanrunxt: In For Edward Krasinski zullen binnen het kader van één scenografie twee choreografieën te zien zijn die onafhankelijk van elkaar werden geconcipieerd: één van Salva Sanchis en een van mijzelf. Toen ik dat idee lanceerde, kon ik daar niet alle consequenties van overzien en in zekere zin wil ik dat ook niet. Wanneer we straks in de studio’s gaan werken, maken we van Feldmans Triadic Memories elk onze dans. Salva Sanchis maakt een solo voor Georgia Vardarou en ik creëer een solo voor Etienne Guilloteau. Ik denk dat het belangrijk is dat ieder op zich werkt en daarbij niet beïnvloed wordt door de ander. Pas wanneer we tijdens de laatste dagen van het creatieproces het stuk monteren, zullen de twee choreografieën elkaar ontmoeten en een confrontatie met elkaar aangaan. Ik ben zeker niet uit op een conflict, integendeel: het is best mogelijk dat beide creaties harmonieus samengaan. Ik hoop zelfs op een verheviging. Dat zou mooi zijn. Nog dieper in de muziek gaan dankzij het feit dat je twee visies tegelijk ziet en ervaart, en haar zo nog beter begrijpen of vatten. Triadic Memories is in wezen conflictloze muziek. Er zit geen drama in. Tijd en ruimte laten zich voortdurend herdefiniëren, wat nog wordt aangesterkt door de fysieke aanwezigheid van de performers.

For Edward Krasinski is wel degelijk een voorstelling van mezelf, niet van Salva Sanchis en mij samen. De situatie van de dans is in dit geval vergelijkbaar met die van de scène in Raum. In Raum waren er twee scenografen aan het werk (Koenraad Dedobbeleer en Kristof Van Gestel), nu zijn er twee choreografen. Wat uiteindelijk te zien zal zijn, is iets waar iedereen aan heeft meegewerkt en in die zin hopelijk ook als zijn eigen werk beschouwt. Op het moment dat For Edward Krasinski op scène staat, is het evengoed een voorstelling van Salva Sanchis, Koenraad Dedobbeleer, Etienne Guilloteau, Georgia Vardarou, pianist Yutaka Oya en Morton Feldman.

citaat:
Pas wanneer we tijdens de laatste dagen van het creatieproces het stuk monteren, zullen de twee choreografieën elkaar ontmoeten en een confrontatie met elkaar aangaan. Ik ben zeker niet uit op een conflict, integendeel: het is best mogelijk dat beide creaties harmonieus samengaan. Ik hoop zelfs op een verheviging.

concept Marc Vanrunxt | choreografie Salva Sanchis, Marc Vanrunxt | dans Etienne Guilloteau, Georgia Vardarou | piano Yutaka Oya | muziek Morton Feldman  Triadic Memories | scenografie Koenraad Dedobbeleer | licht en techniek Stef Alleweireldt | advies: Marie-Anne Schotte | productie van Kunst/Werk | coproductie Champ d’Action.| i.s.m. Vooruit, Monty | met de steun van De Vlaamse Gemeenschap | www.kunst-werk.be

www.champdaction.be

  • 14.10.10

    -  20u30
  • 15.10.10

    -  20u30
  • 16.10.10

    -  20u30