Montignards #4
Hit The Stage #77
woensdag 11 maart 2020, 20:30

2020 Countersex. Ed.
Maxime Dreesen
❦ Tabooboo a.k.a. Maxime Dreesen will give their first Countersex. Ed. Class ! Before we wanna learn new thingz (ecosex, petplay, dildoplay…), it’s time to unlearn ✄ some shit! Maybe we can learn new sexualities like new languages? Your teach, Tabooboo, will help you to become foreign to your own sexuality and to lose yourself in translation.
Class is accessible to: intersex bodies, transgender and transsexual bodies, queens, diesel dykes, faggots, butches, the hysterical, the horny and the frigid, the sexually disabled and the mentally ill, hermaphrodykes, etc. and also to ✄ ’straights’.

Try-out in het denken
Matthias Hellemans
“Deze tekst werd geschreven als oefening in het denken van de ander.”
Matthias wil de komende Hit The Stage van de tijd gebruik maken om zijn onderzoek te focussen op de vorming van de monoloog en de sprekende speler. Met de tekst Wittgenstein Incorporated als zijn compagnon de route splitst hij de stappen naar de voltooiing van het brengen van een monoloog op. Vandaag presenteert hij een eerste veeg in zijn onderzoek. Een try-out in het denken.

De Vrolijke Wetenschap
Anna Verkouteren Jansen & Boris Kip
"Hebt gij niet gehoord van de dwaas, die op klaarlichte morgen een lantaarn opstak, de markt op ging en onophoudelijk riep: 'ik zoek God! Ik zoek God!'" – Uit 'De Vrolijke Wetenschap'
Anna en Boris zijn verdwaald. Hoe vinden we de waarheid in een post-truth tijdperk? Hoe vinden we betekenis in een wereld zonder waarheid? En: kunnen wij een wereld zonder waarheid wel aan? Met Nietzsche's moderne mythes als wapenfeit brengen ze De Vrolijke Wetenschap.

ALPENLIED
Benjamin Verhoeven
In een godvergeten Zwitsers dorpje besluit de burgemeester om de koeien te laten overzomeren op een alpenweide waar twintig jaar eerder een mysterieus onheil dreigde. Slechts een paar dorpelingen durven het oude bijgeloof te trotseren om twee maanden lang koeien te hoeden en kaas te maken...
Gebaseerd op "De grote angst in de bergen" van Charles-Ferdinand Ramuz.

Ophelia
Anne Declercq
Ophelia werkt in een laboratorium waar ze stamcelonderzoek doet. Ze onderzoekt het leven. Maar wat is leven? Wat lopen wij hier aan te modderen op deze aardkloot? Hoe leven we dit verdomde leven? Is het leven een feest? Of het feest dat allang afgelopen is waar enkel lege flessen en een kater ons opwachten?

Because we are wild
Compganie Hej Hej Tak
Caroline Décloitre maakt deel uit van Happynest, een platform van de Superamas dat jonge artiesten ondersteunt, denk Montignards version française. Elk jaar is er een uitwisseling tussen de Montignards en Happynesters. Caroline presenteert een work-in-progress van Because we are wild, een voorstelling die in 2021 in première zal gaan.
'Because we are wild' explores intimacy as the mean to create a micro-community, where plurality emerges. It is a physical search about body language, difficulties to speak, stutters in the voice, stammers in the body, and goosebumps when we touch each other.
Welkom in de keuken van de kunst!
Mon·ti·gnard (de; o; meervoud: montignards) [ /‘mɔ̃ɲtɪaʁ/ ] 1. Artiest, loontrekker, bediende in een deskundigheidstraject. 2.Iem. die deelneemt aan het Montignardsproject (opgericht in 2015) 3. Iem. die acht maanden tewerk wordt gesteld, met om de drie weken een toonmoment: “Hit The Stage”.
Hoe bekwamen jonge theatermakers zich in hun vak? Op scène natuurlijk.
6 jonge theatermakers
schrijven, spelen, regisseren
8 maanden in dienst
1500 vlieguren maken
Elke drie weken een Hit the Stage
Een avond voor publiek met werkstukken
Het Montignards-project is het traject waarin Monty jong theatertalent de kans geeft om te falen en te experimenteren met hun vakmanschap.