Nineties Productions en Orkater | Merkel | Belgische première | Monty

Nineties Productions en Orkater

Merkel

vrijdag 29 november 2019, 20:30

29-11-2019 20:30 ticket

Elektro-opera over de strijd tussen idealisme en realisme

Ze staat op het punt het politieke toneel te verlaten: Angela Merkel, de vrouw die als volstrekte underdog in 2005 ‘Bundeskanzlerin’ werd, om uit te groeien tot onbetwist leidsvrouw van Europa. Een vrouw ook van raadselen, onbewogen, altijd bedachtzaam, wars van sterrenstatus of grote woorden. Het is de fascinatie en bewondering voor deze vrouw die het materiaal vormt voor de voorstelling Merkel van Nineties Productions.

Lastig is wel dat je van een heldin die weigert zich te gedragen als heldin moeilijk een heroïsch portret kan maken. Toch wagen de makers zich manmoedig aan deze opgave. Na een live opgenomen videodocumentaire waarin ze lucht geven aan hun fascinatie (en meteen ook aan de eigen ijdelheid), barsten ze los in een stevig getoonzette elektro-opera, compleet met aria’s en samenzang, met over-the-top-kostumering en – theatraal hoogtepunt – met een angstdroom waarin Merkel belaagd wordt door Poetin en voorganger Helmut Kohl. Al het theatraal geweld blijkt vergeefs: Merkel weigert als onwillig personage het voetstuk te betreden dat voor haar is opgericht.

Uiteindelijk is het precies dát wat de kern blijkt: Merkel (de figuur én de voorstelling) als pleitbezorger van het grijze midden, van nuance en terughoudendheid, als tegengif voor het spektakel dat maar al te vaak de politiek regeert.

De pers over Merkel:

Brutaal, buitenissig, exuberant theaterfeestje van weelderige kostuums en witte schmink – De Volkskrant

Nineties Prodctions mengt doeltreffend ernst en persiflage. - ★★★★ NRC Handelsblad

Maar in Merkel zet Nineties Productions het antispektakel op een sokkel, met als resultaat een satirisch-geëngageerde voorstelling, die eindigt in een oprecht pleidooi voor radicale nuance. - Het Parool

Bijzonder boeiend vat van tegenstrijdigheden: tussen onnadrukkelijkheid en spektakel, tussen idealisme en pragmatisme en tussen hyperintelligente dramaturgie en politieke naïviteit. - Theaterkrant