Schrijversgevang #8
zondag 20 september 2015, 20:30
€10 | €6 | €6
schrijversgevang (o.; g.mv.) (mont.) [van schrijven en vangen]: ruimte waarin schrijvers, al dan niet vrijwillig, in verzekerde bewaring gehouden worden en aangemaand tot het produceren van één theatertekst op één week tijd: Wij zouden allemaal in ‘t schrij-versgevang zitten. Tesamen.
‘t Zou proper zijn! (Hugo Claus)
Drie beloftevolle theaterauteurs:
Frank Siera, Amina Belorf en Aurelie Di Marino
Eén ruimte:
de studio op het dak van Monty
In drie hoeken
een bed en bureau
De auteurs laten zich vijf dagen interneren om zich exclusief te storten op een gloednieuwe theatertekst. Als rode draad krijgen ze bij hun intrede een paar zinnen tekst, een geur, een voorwerp, … aangereikt. Vrijdagavond gooien LAZARUS, BOOKERS & HOOKERS en De Deurenkomedie zich op de tekst die hun per loting overhandigd wordt. Een week lang tiert de adrenaline door de gangen van Monty. Het resultaat ziet u zondag 20 september op scène.
Monty lanceerde dit experiment in 2008.
Intussen groeide het Schrijversgevang uit tot een vaste traditie.
Het opzet van dit project?
Een prikkelende impuls geven aan de Nederlandstalige theaterliteratuur.
SCHRIJVERS
Frank Siera (°1989) studeerde af aan de regie-opleiding van de Toneelacademie Maastricht. Hij regisseerde o.a. bij De Queeste, Theater Branoul en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij schreef o.a. SPRAAKWATER (De Queeste) en STEREO (De Kosmonaut), beide gepubliceerd bij De Nieuwe Toneelbibliotheek. Als programmeur is hij verbonden aan het festival Parksessies in Haarlem. In april 2015 werd een nieuwe korte tekst van hem gepubliceerd in literair tijdschrift Kluger Hans. Momenteel maakt hij deel uit van mugmetdevuurvliegen, een jonge groep toneelschrijvers bij mugmetdegoudentand.
Aurelie Di Marino (°1986) studeerde literatuurwetenschappen aan de KUL , Sorbonne en regie aan het Rits. Aurelie werkte regelmatig samen met theatergezelschappen en makers die haar genegen zijn en haar uitdagen. Zo werkte ze met De Warme Winkel, The International Institute of Political Murder, speelde in Manu Riches Problemski Hotel en maakte met Bijnens & Di Marino de voorstelling Valley of Saints. Op dit moment maakt Aurelie een intuïtieve carthografie van de stad Charleroi en heeft met een aantal Belgische en Congolese makers een onderzoekstraject lopen. Aurelie maakt deel uit van het (wereld-) literaire kamikazecollectief Bookers & Hookers en doet samen met K.A.K. aan artistieke bezettingen van leegstand in Brussel.
Amina Belorf (°1990) is een Antwerpse met Marokkaanse roots. Ze schrijft politieke en socioculturele columns, o.a. voor Brieven uit Antwerpen, is mede-oprichter van de interculturele Verhalenwerf en jurylid van de jaarlijkse wedstrijd kinderverhalen De Wonderen Pluim. Amina werkte ook mee aan enkele projecten in de stad waaronder Spoorzoekers MAS, Soiree Migree in Atlas, het project Over Taal en de vertelsouk van de stad. Je vindt haar ook regelmatig op het podium van open mic’s en ze speelde in verschillende voorstellingen bij Sering en KunstZ (city ghetto’s en Van Den Hoe).
GEZELSCHAPPEN
DE DEURENKOMEDIE: Barbara Claes, Mira Helmer, Bernard van Eeghem en Nele Vereecken zijn geen collectief. Wel hebben ze al onderling samengewerkt (De Bultenklacht, Ducks, Het feest van de Platte cake,...) en komen sinds een jaar op vrij reguliere basis samen in de kunstenwerkplaats de Pianofabriek om samen een deurenkomedie uit te denken. De werktitel waaronder zij dit doen heet Kimono. Op de avond van de bevrijding uit het schrijversgevang zullen ze voor de eerste keer samen op het podium zijn en met veel goesting de tekst van de jonge theaterschrijver opvoeren.
BOOKERS & HOOKERS bestaat uit Nico Boon, Hanne De Backer, Ine Bettens, Aurelie Di Marino en een poule min of meer vaste gasten. Het kamikazecollectief maakt verrassende locatieperformances op basis van wereldliteratuur die doordrongen zijn van muziek. Zonder inhoudelijke toegevingen en met de nodige humor, georkestreerde chaos en onverwachte gasten, confronteren ze pulp met poëzie, filosofische vlugschriften met grote romans, Hollywoodscripts met klassieke theaterteksten. Ze willen bewijzen dat de literatuur een bewaarplaats van het menselijke geheugen én een broedplaats voor alternatieven is. (zie ook Verschijningen op 6 december)
LAZARUS zijn Günther Lesage, Joris Van Den Brande, Pieter Genard, Ryszek Turbiasz, Charlotte Vandermeersch en Koen De Graeve. LAZARUS zoekt op eigen onbeholpen houtje naar avontuur in theater. Ze vertaalt hiervoor het heden. En het verleden zoals het zich nu voordoet. En de toekomst die we dachten te hebben. Daarbij citeert LAZARUS vrijelijk uit eigen filosofische inzichten en andermans misvattingen. LAZARUS' eigengereide koers leidt tot een zo scherp mogelijke versie van het zich aandienende verhaal in een vaak satirische mix van conflict en sentiment. De theatralisering van dood en lol. Toneel van taallust. (zie ook WOODY op 25 en 26 november)
VOOR HET SCHRIJVERSGEVANG # 8 IS DE ENIGE ECHTE LAZARI GÜNTHER LESAGE. HIJ BRENGT WEL DRIE TOPGASTEN MEE: GREG TIMMERMANS, JOKE DE BRUYN EN ELS OLAERTS
Zaten eerder al in het Schrijversgevang: Laura Van Dolron (ontsnapt), Jeroen Perceval, Nico Boon, Joost II Sickenga, Barbara Claes, Stefanie Claes, Bo Tarenskeen, Michiel Lieuwma, Myriam Boolsen, Jibbe Willems, Marino Thijssen, Uamungo Cornelis, Roy Aernouts, Gökhan Girginol, Enver Husicic, Nele Vereecken, Rashid Novaire, Yonina Spijker
Speelden eerder al teksten uit het Schrijversgevang: Stan, Wunderbaum, ’t Barre Land, SKaGeN, De Roovers, Lazarus, FC Bergman, Compagnie Barbarie, Bühnehasen, Echt Antwaarps Teater, EISBÄR*, Laika, De Tijd