tg STAN & Kloppend Hert | Move (on) | dernière | Monty

STAN & Kloppend Hert

Move (on)

vrijdag 8 mei 2020, 20:30
zaterdag 9 mei 2020, 20:30

08-05-2020 20:30 ticket
09-05-2020 20:30 ticket

Negen acteurs en dansers met heel uiteenlopende achtergronden vonden elkaar in de taal en het werk van de Britse toneelauteur Dennis Kelly. Ze verweven zijn 'Orphans' (uit 2009) op subtiele manier met gedichten en literatuur uit het Midden-Oosten - brieven uit de roman I ran to the Nile van de Egyptische schrijver Alaa El Aswani, gedichten van de Palestijn Mahmoud Darwish en teksten van de Syrische toneelschrijver Saadallah Wannous - maar ook met dans. Hun personages staan voor een kantelmoment, hun trajecten kruisen elkaar doorheen haperende communicatie en choreografieën. Ze zoeken naar een gemeenschappelijke taal in een afbrokkelende, koude wereld. En misschien vinden ze hoop, weerbaarheid en solidariteit in het samen zijn, samen bewegen, samen ageren. Als gevolg van de hybride wereld waarin we leven, zeggen ze ondanks alles: tussen ons werkt het alvast, let's move (on).   

"You think, - and I am not criticizing -, but you think that things work out fair, but they don't, they really don't. This isn't the fair world you think it is, Danny, and I'm not saying what you believe is wrong because I love you for that, but now is not the time for that, because this is now."

Rond de werktafel zitten: de jonge actrice Btissame Bourrich, de Russische actrice Evgenia Brendes, de Franse toneelspeelster Olga Mouak, de Palestijnse acteur en schrijver Atta Nasser, Haider Al Timimi, artistiek leider van het gezelschap Kloppend Hert, de Marokkaanse danser en choreograaf Youness Khoukhou, de Braziliaanse danser en acteur Gustavo Vieira, de tg STAN-leden Jolente De Keersmaeker en Frank Vercruyssen.

Ze vonden een gemeenschappelijke herkenning in het universum van Dennis Kelly, wiens werk als een dof gegrom het gevoel van onbehagen in de huidige maatschappij uitdrukt, met haperende communicatie, eenzame dromen en plotse uitbarstingen van geweld tegenover de ander die men niet kent. Deze levendige en vaak chaotische dialogen, zowel tragisch als banaal, drukken de existentiële en morele onzekerheid van onze medeburgers uit.

Opdat de spelers zich zo vrij mogelijk kunnen uitdrukken, bevat Move (on) choreografieën waarin de lichamen zich verbinden met de teksten. Ze speuren naar de overeenstemming tussen de innerlijke leefwerelden en hun uiterlijke uitdrukking, het wrijvingspunt tussen het individu en de groep.

"Een hybride mix van talent uit zeer uiteenlopende disciplines." ★★★ – Magali Degrande, Het Nieuwsblad

"Een belangwekkend stuk omwille van zijn ambitie om op het podium dingen zichtbaar en bespreekbaar te maken." – Pieter 'T Jonck, Pzazz

> Lees het interview met Jolente De Keersmaeker en Atta Nasser in BRUZZ